آرا محاسب

 گزارش عملکرد مالیات بر درامد 1401 آرا محاسب منتشر شد !

تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

با عرض سلام خدمت کاربران و همراهان گرامی. اگر شما هم صاحب شرکت تجاری، موسسه و یا کسب و کار هستید و یا در مرحله راه اندازی آن هستید حتما تاکنون با عبارات تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی آشنا هستید. هر شخص حقوقی و یا حقیقی برای انجام معاملات، انعقاد قرارداد، دریافت کارت بازرگانی و مواردی از این قبیل به کد اقتصادی نیاز دارد. کد اقتصادی شماره منحصر به فردی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور، حسب مورد به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل اختصاص داده می شود. قدم اول برای دریافت کد اقتصادی، تشکیل پرونده مالیاتی است. در این مقاله قصد داریم با تشریح این روند به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

تشکیل پرونده مالیاتی

در بند «ک»  آیین نامه اجرایی موضوع تبصره(3) ماده 169 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394 ثبت نام در نظام مالیاتی بصورت زیر تعریف شده است:

«ثبت اطلاعات هویتی، مکانی و مجوز های فعالیت مودیان در سامانه به منظور صدور کد اقتصادی».

طبق الزامات قانونی که هم اکنون عرض می گردد هر شرکت تا دو ماه و هر شخص حقیقی تا چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت می بایست در اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نماید.

ابتدا به تشکیل پرونده اشخاص حقیقی و قوانین و الزامات مربوط به آن می پردازیم.

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

طبق تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ ‌شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.

عدم انجام این تکلیف موجب تعلق جریمه به میزان 10 درصد مالیات قطعی شده و محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهد شد. یکی از این معافیتها که در صورت عدم رعایت این ماده در سال یا سال های مورد نظر به مودی تعلق نخواهد گرفت معافیت ماده 101 است که سالانه در قانون بودجه سنواتی معین می گردد.

در اینجا صاحبین مشاغل را از لحاظ انجام ثبت نام به پنج دسته تقسیم میکنیم:

1- صاحبین مشاغلی که در یک محل به یک فعالیت شغلی مشغول می باشند. در این حالت صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست یک ثبت نام برای یک شغل در یک محل فعالیت انجام دهند.

2- صاحبین مشاغلی که یک فعالیت شغلی در چند محل دارند. در این حالت که صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی­صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل­ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنا بر اعلام مودی یکی از این محل­ها، بعنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل­ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

در مورد کارگاه­ها و واحدهای تولیدی­که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، مودی می تواند برای کلیه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت­های خود تسلیم نماید. دراین صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می نماید، تشکیل می شود.

3- صاحبین مشاغلی که چند فعالیت شغلی در یک محل دارند. در این حالت که صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت­های شغلی محل مذکور می باشند.

4- صاحبین مشاغلی که چند فعالیت شغلی در چند محل دارند. در این حالت صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت­نام نمایند.

5- مشاغلی که بصورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان ثبت نام، اطلاعات مورد نیازکلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.

شروع فرایند ثبت نام اشخاص حقیقی

1- پیش ثبت نام الکترونیک: نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

2- صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

3- تولید و ارسال اطلاعات کاربری: چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

4- ثبت نام الکترونیک: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

5- اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی 45: در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد.در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی 45 رسیده و امکان استفاده از خدمات سازمان را خواهید داشت.

طبق ماده 6 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره(3) ماده 169 قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب 31/04/1394 سازمان موظف است پس از تکمیل فرآیند ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی، برای آنها کد اقتصادی تخصیص و کارت اقتصادی صادر نماید.

شروع فرآیند ثبت نام در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی . . . 

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی

درخواست کتبی

سه قطعه عکس 2*3 متقاضی

کپی از پروانه کسب

کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی

پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارایه فیش پرداختی

تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی

کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی (شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری) نیز موظفند ظرف دو ماه از شروع فعالیت نسبت به تشکیل پرونده و ثبت نام در نظام مالیاتی نزد اداره امور مالیاتی محل فعالیت اقدام نمایند. فرایند ثبت نام اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی است که پیشتر بطور کامل به آن اشاره شد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی

درخواست کتبی شرکت

روزنامه رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد

فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال

کپی از تمامی صفحات شناسنامه

تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی

کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی

تکمیل فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارای

کپی اساسنامه و آگهی تأسیس شرکت

کپی از مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره

کپی اظهارات شرکت و پرانه بهره بداری یا مجوز تأسیس

کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت

پرداخت مالیات حق تمبر به اداره امور مالیاتی

هزینه دریافت کد اقتصادی چقدر است؟

کلیه مراحل دریافت کد اقتصادی در اداره امور مالیاتی باید بصورت رایگان انجام پذیرد و دریافت هرگونه وجهی در این خصوص غیرقانونی است.

تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید

کد اقتصادی که هم اکنون از آن صحبت می کنیم کد اقتصادی قدیم است و کد اقتصادی جدید مربوط به طرح جامع مالیاتی تاکنون صادر نشده است. اشخاص حقوقی که قبلا در نظام مالیاتی ثبت ­نام کرده و کد اقتصادی دوازده رقمی خود را دریافت نموده­اند، می­توانند تا زمان دریافت کد اقتصادی جدید از کد اقتصادی مذکور در معاملات خود استفاده نمایند.

چرا باید کد اقتصادی بگیریم؟

طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و کد اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.همانطور که مطالعه فرمودید از دیدگاه قانون درج کد اقتصادی در قراردادها، فاکتورها و اسناد مشابه الزامی است.

ارسال صورت معاملات فصلی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و انجام معاملات دلایل محکمی هستند تا هر چه سریعتر نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنیم.

تا زمانی که کد اقتصادی صادر نشده تکلیف چیست؟

صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام مکلفند مادامی که برای آنها کد اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نمایند.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان در این خصوص و سایر موارد مالیاتی اینجا کلیک کلید و یا در همین صفحه برای ما دیدگاه بگذارید.

 

۲ دیدگاه دربارهٔ «تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی»

  1. سلام .وقت بخیر
    شرکتی با عنوان ،شرکت تعاونی توسعه و عمران ،که هشت سال از تأسیس آن می‌گذرد و جمعا ۱.۵سال فعالیت داشته و کد اقتصادی نداشته باید چیکار کنه؟ در صورت شروع فعالیت و گرفتن کد اقتصادی آیا فعالیت های قبلی مشمول مالیات میشود ؟

    1. با سلام. سنوات قبل که برای آنها اظهارنامه ارسال نشده است اکنون دیگر قابلیت ارسال اظهارنامه ندارد. شما می بایست تشکیل پرونده داده و کد اقتصادی دریافت کنید و از امسال نسبت به انجام تکالیفو ارسال اظهارنامه اقدام فرمایید. جهت اطلاع بیشتر به سایر مطالب سایت و کانال اینستاگرام مراجعه فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *