آرا محاسب

 گزارش عملکرد مالیات بر درامد 1401 آرا محاسب منتشر شد !

رسیدگی مالیاتی جدید چگونه انجام می شود؟

همانطور که مطلع هستید در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مورخ 31 تیرماه 1394 نحوه رسیدگی علی الراس حذف شد. این امر با اصلاح اساسی در مقررات ماده 97 قانون مالیات های مستقیم صورت پذیرفت. ماده 97 اصلاحیه رسیدگی مالیاتی جدید را توضیح می دهد که امروز و در این مقاله قصد داریم در رابطه با آن با شما صحبت کنیم. دانستن این نکات برای هر مدیر مالی و مدیر کسب و کاری ضروری است. در پایان فیلم آموزشی این نکات را نیز برای شما قرار داده ایم.

ماده 97 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم چه می گوید؟

ماده97 : در­آمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می­باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشد، خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را بر اساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.
درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند.
در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست
.
حکم موضوع تبصره ماده 239 این قانون در اجرای این ماده جاری است.

تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید. در طی این مدت، در ادارات امور مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل به اجراء در نیامده است، مواد 97، 98، 152، 153، 154 و 271 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد بود.

مشاهده ماده در پورتال رسمی سازمان امور مالیاتی

نکات قابل توجه رسیدگی مالیاتی جدید

در ماده 97 چند نکته حائز اهمیت است:

  1. از عملکرد سال 1398 به بعد روش رسیدگی مالیاتی علی الراس نداریم و درآمد مشمول مالیات به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات تنظیم شده تشخیص داده می شود.
  2. سازمان امور مالیاتی مختار است که تعدادی از اظهارنامه های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول نماید. در این حالت برگ تشخیص طبق همان رقم ابرازی مودی صادر و قطعی می گردد. نکته اینجاست که قانون از لفظ “می تواند” استفاده نموده پس سازمان امور مالیاتی هیچگونه الزامی برای رعایت آن ندارد.
  3. اگر مودی در موعد مقرر اظهارنامه ندهد سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی اقدام می نماید. مبنای تهیه این اظهارنامه برآوردی فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی است. نکته قابل توجه در این قسمت قانون کلمه برآوردی می باشد که کار را هم برای سازمان و هم برای مودی سخت و پیچیده می نماید. 
  4. در صورتی که مودی به اظهارنامه و مالیات برآوردی اعتراض داشته باشد می بایست کتبا اعتراض خود را تسلیم نماید. این اعتراض به تسلیم اظهارنامه مالیاتی منوط شده است. قیدی که تا پیش از این وجود نداشت تسلیم اظهارنامه مالیاتی به همراه اعتراض است. مهلت اعتراض 30 روز است.

چرا دانستن این نکات ضروری است؟

حتما شما هم با تئوری بازی ها آشنا هستید. اگر رسیدگی مالیاتی را یک بازی در نظر بگیرید شما و سازمان امور مالیاتی دو طرف این بازی قرار دارید. برای بازی کردن و بردن شما ناچار به رصد و دانستن رفتار طرف مقابل هستید. رسیدگی مالیاتی جدید طبق ماده 97 اصلاحیه رفتار سازمان است که شما باید و باید با آن کاملا آشنا باشید.

 

جهت آشنایی بیشتر با موضوع پیشنهاد می کنم ویدیو زیر را با دقت مشاهده بفرمایید.

 

مشاوره و آموزش مالیات

۳ دیدگاه دربارهٔ «رسیدگی مالیاتی جدید چگونه انجام می شود؟»

  1. با درود و تشکر
    لطفا بفرمایید:
    ۱- جریمه الحاقیه(نه اصلاحیه) اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چطوری و بر اساس کدام ماده قانونی انجام میشه؟
    ۲-دقیقا فرق بین ماده ۲۵۱ و ۲۵۱ مکرر در چیست؟
    با سپاس

    1. سلام دوست عزیز. اگر در موعد مقرر اظهارنامه ارزش افزوده را اصلاح کنید مشمول جریمه نیست ولی اگر پس از موعد اصلاح کنید یا اصطلاحا الحاقیه، در صورتی که مبلغ مالیات ارزش افزوده بیشتر شود مشمول جریمه ۲۲ و ۲۳ حسب مورد خواهید شد که البته در عمل کمتر این جرایم در اینچنین مواردی مطالبه می شود.
      در رابطه با ماده ۲۵۱ لطفا در صفحه اینستاگرام به نشانی aramohaseb پست نکات شورای عالی مالیاتی، و درخصوص ۲۵۱ مکرر پست مربوطه که اخیرا منتشر شده بصورت فایل ویدیویی کامل توضیح داده شده است. موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *