آرا محاسب

 گزارش عملکرد مالیات بر درامد 1401 آرا محاسب منتشر شد !

چه نوع شرکتی ثبت کنیم؟

در دنیای کسب و کار امروز توسعه روابط تجاری در قالب کسب و کارهای شخصی و شراکتی عملا غیرممکن بوده و افراد پس از طی دوره گذار کسب و کار باید اقدام به تاسیس شرکت نموده و حیات تجاری خود را در قالب انواع شخصیت حقوقی ادامه دهند. در این مطلب با اشاره به زمان تاسیس شرکت به شما خواهیم گفت ثبت چه نوع شرکتی برای فعالیت شما بهتر است. پس با ما همراه باشید.

چه زمان شرکت ثبت کنیم؟

این سوال بسیاری از صاحبان کسب و کارهاست که چه زمان برای تاسیس شرکت مناسب تر است؟ در پاسخ باید گفت که اولا برای ثبت شرکت عجله نداشته باشید. ثبت شرکت با هزینه و دردسر کم امکان پذیر است. اما به محض ثبت با انواع و اقسام تکالیف قانونی و مقرراتی مواجه شده و ممکن است نتوانید از لحاظ فنی مثل قبل به کسب و کار خود بپردازید. و یا مجبور خواهید شد امور قانونی خود را با هزینه نسبتا بالا برون سپاری کنید. هزینه ای که در بدو امر برای شما به صرفه نیست.
پس چه موقع؟ زمانی که کسب و کار شما به ثبات قابل قبولی دست یافت و برای رشد و توسعه ثبت شرکت را ضروری دیدید آن موقع زمان ثبت شرکت است.

چه نوع شرکتی ثبت کنیم؟

این که برای کسب و کار شما ثبت چه نوع شرکتی مناسب تر است پاسخ یکسانی ندارد. با توجه به مطالبی که متعاقبا عرض خواهد شد این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که چه نوع شرکتی ثبت کنید.

انواع شرکت در قانون تجارت از حیث مسئولیت شرکا (سهامداران)

شرکت ها از منظر مسئولیت شرکا به دو نوع با مسئولیت محدود و مسئولیت نامحدود تقسیم می شوند. شرکت با مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام و … از جمله مهترین شرکت های با مسئولیت محدود هستند. شرکت تضامنی نیز از جمله مهترین شرکت های با مسئولیت نامحدود است.

شرکت های با مسئولیت محدود تنها به مقدار سرمایه (سهم الشرکه، سهام) خود در برابر طلبکاران مسئول بوده و مازاد بر آن مسئولیتی ندارند. در صورتی که در شرکت های با مسئولیت نامحدود عکس این قضیه است و هیچ محدودیتی در ادای قرض طلبکاران برای شرکا متصور نیست.

الزامات قانونی ثبت شرکت

برای تاسیس انواع شرکت الزاماتی خاص همان نوع شرکت وجود دارد؛ ثبت شرکت های بامسئولیت محدود و سهامی خاص راحت تر بوده که با مراجعه به اداره ثبت شرکتها و یا موسسات ثبتی قابل انجام است. منتهی ثبت شرکت سهامی عام براحتی قابل انجام نبوده و مستلزم اخذ اجازه از سازمان بورس و رعایت تشریفات پذیره نویسی است. زیرا شرکت سهامی عام شرکتی است که عمده سرمایه آن را مردم تامین می کنند. به جهت کسب و کارهای شخصی و کوچک یا متوسط قالب سهامی عام پیشنهاد نمی شود. در نتیجه این کسب و کارها بهتر است در یکی از دو قالب بامسئولیت محدود یا سهامی خاص تاسیس شوند.

در میان شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص، شرکت سهامی خاص الزامات قانون تجارتی بیشتری نسبت به شرکت با مسئولیت محدود دارد. الزام به برگزاری مجامع حداقل یک بار در سال و ثبت آگهی های قانونی در روزنامه رسمی، ارسال نسخ صورتجلسات مجامع به اداره ثبت شرکت ها، لزوم وجود بازرس قانونی، لزوم تصویب صورتهای مالی، ممنونیت رقابت مدیران با شرکت، لزوم سپردن وثیقه توسط مدیران و … در شرکت های سهامی خاص وجود دارد.

قالب های معمول دیگری مانند تضامنی به دلیل مسئولیت نامحدود شرکا بسیار کمتر مورد استقبال است و عمدتا برای کسب و کارهای خاص مانند صرافی کاربرد دارد.

قالب معمول دیگر شرکت تعاونی است که مستلزم وجود حداقل 7 شریک و کسب اجازه از اداره تعاون است.

الزامات مقرر در قانون مالیات های مستقیم

در ق.م.م از لحاظ انجام تکالیف تفاوتی میان انواع شرکت ها وجود ندارد. در این قانون شخص حقوقی ملاک عمل است. مهمترین ماده های قانونی مربوط به اشخاص حقوقی در ق.م.م می توان به ماده 48 حق تمبر سرمایه، ماده 105 نرخ مالیات بر درآمد (25%) ، ماده 110 تکلیف ارائه اظهارنامه، ماده 132 به بعد در فصل معافیت ها و … اشاره نمود.

مهمترین تفاوت هایی که در ق.م.م بین انواع شرکت ها ملاحظه میکنیم به شرح زیر است:

1- معافیت های حق تمبر سرمایه برای شرکت های تعاونی و سهامی عام بورسی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده.
2- تخفیف در نرخ مالیات برای شرکت های تعاونی (تبصره 6 ماده 107).
3- تخفیف در نرخ مالیات برای شرکت های بورسی و فرابورسی (ماده 143).
4- مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی (0.1 درصد مبلغ فروش) و شرکت های غیربورسی (4 درصد ارزش اسمی سهام).

نتیجه گیری

با توجه به موارد پیش گفته و سایر موارد و با مدنظر قراردادن فعالیتتان می توانید تصمیم بگیرید چه نوع شرکتی برای کسب و کار شما بهتر است.

سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با آرزوی موفقیت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *