آرا محاسب

 گزارش عملکرد مالیات بر درامد 1401 آرا محاسب منتشر شد !

تفاوت حساب بانکی تجاری و شخصی: تمام نکات و جزئیاتی که باید بدانید

منظور از حساب بانکی تجاری و شخصی چیست؟

برای اولین بار تفکیک حسابهای بانکی به حساب فروش (یا اصطلاحا حساب تجاری) و حساب شخصی در بند م از تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 صورت پذیرفت. متن قانون را به شرح زیر با هم مرور میکنیم:

بند م تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 درخصوص تعریف حساب فروش (تجاری)

  1. 1- به منظور اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸/۸/۱، اشخاص حقوقی و مالکان واحدهای صنفی موظفند تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، حداقل یکی از حساب‌های بانکی خود را به عنوان «حساب فروش» معرفی‌کنند. بانک مرکزی موظف است تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰، سامانه‌ای را برای این منظور معرفی کند. کلیه حساب‌های متصل به شبکه شاپرک، به صورت پیش فرض، «حساب فروش» هستند و نیازی به ثبت آنها در سامانه مذکور نیست.
  2. 2- حساب‌هایی که به شبکه شاپرک متصل نیستند، در صورتی که مبلغ یا دفعات واریز به حساب در هر ماه، بیشتر از مبلغ و تعدادی باشد که توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، از نظر این قانون، «حساب فروش» تلقی شده و مشمول حکم مذکور در جزء (۳) خواهند بود. سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در صورت درخواست صاحب‌ حساب، به تقاضای وی مبنی بر این که حساب مزبور «حساب فروش» نیست، رسیدگی کند.
  3. 3- کلیه وجوهی که به «حساب فروش» واریز می‌شود، به عنوان فروش صاحب حساب تلقی می‌گردد.
  4. 4- اعتبار مالیاتی موضوع بند (ب) ماده (۵) قانون فوق‌الذکر صرفاً در صورتی به اشخاص حقوقی یا واحدهای صنفی تعلق می‌گیرد که مبلغ خرید به «حساب فروش» فروشنده واریز شده باشد.

حساب تجاری را چگونه معرفی نماییم؟

هر مودی مالیاتی می تواند با مراجعه به کارتابل خود در سامانه ملی مالیات به نشانی My.tax.gov.ir در قسمت ویرایش اطلاعات و سپس قسمت حسابهای بانکی با وارد نمودن شماره شبای حساب بانکی مربوطه حساب خود را معرفی نماید.

معرفی شماره تجاری در سامانه مالیات

برای اشخاص حقوقی و شرکتها طبیعتا کلیه حسابهای بانکی می بایست معرفی شوند. ولی درخصوص اشخاص حقیقی معرفی کلیه حسابها الزامی نیست و فقط حسابهایی باید معرفی شوند که مستقیما برای دریافت وجه فروش کالا، ارائه خدمات و انجام خرید ها و هزینه های مرتبط با کسب و کار هستند.

سوالات متداول در رابطه با حسبا تجاری و شخصی

تکلیف حسابهای متصل به پوز چیست؟

براساس تعریف ابتدای مطلب کلیه حسابهایی که به درگاه های پرداخت الکترونیک بانکی و دستگاه کارتخوان (حسابهای متصل به شبکه شاپرک) متصل هستند به صورت پیش فرض حساب تجاری تلقی می گردند و واریزی به این حسابها فروش صاحب حساب محسوب می شود.

آیا حسابهای با گردش بالا تجاری محسوب می شوند؟

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در صورتی که دفعات واریز به حساب از 35 عدد در ماه بیشتر و مبلغ آنها هم از 1 میلیارد ریال (100 میلیون تومان) فراتر رود حساب تجاری محسوب می شود.

آیا تراکنش های کارت به کارت هم فروش محسوب می شوند؟

در سالهای اخیر با توجه به سخت گیری سازمان مالیاتی نسبت به تراکنش های پوز، بسیاری از صاحبان کسب و کار به سمت دریافت وجه از مشتری از طریق کارت به کارت رفته اند. تنها مزیت تراکنش های کارت به کارت نسبت به تراکنش دریافتی از طریق پایانه فروشگاهی (یعنی پوز یا درگاه بانکی) این است که اگر به حساب شخصی (غیرتجاری) واریز شود بصورت پیش فرض درآمد محسوب نمی شود و با اثبات درآمدی بودن آن با سازمان مالیاتی است.

کارت به کارت به حساب تجاری که متصل به درگاه بانکی و پوز است و یا به علت تعدد گردش حساب تجاری و بالا بودن مبلغ گردش تجاری گردیده هم درآمد و فروش محسوب می شود.

این موضوع برای تراکنش های پایا، ساتنا، چک عادی، چک رمزدار و انتقال وجه عادی نیز به همین صورت صادق است.

آیا ممکن است حسابهای شخصی که پرونده مالیاتی ندارد هم تجاری شود؟

بله. درصورتی که واجد شرایط مندرج در بخشنامه شورای پول و اعتبار باشد و یا حساب متصل به پایانه های فروشگاهی داشته باشد حساب تجاری تلقی می شود. البته در سالهای اخیر دستگاه های پوز کلیه اشخاصی که پرونده مالیاتی نداشته اند غیرفعال گردیده است. بهرحال اگر شخصی نسبت به انجام تکالیف مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی مرتبط با تراکنش های حساب تجاری و دستگاه پوز خود اقدام ننماید مشمول جریمه های مندرج در قانون مالیات های مستقیم و قانون پایانه های فروشگاهی می شود.

همچنین در این رابطه مطلب اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را بخوانید.

منظور از حساب شخصی و غیرتجاری چیست؟

حساب غیرتجاری یا شخصی یعنی حساب بانکی که برای انجام معاملات و خرید و فروش مربوط به کسب و کار از آن استفاده نمی شود. به بیانی دیگر هر حسابی که تجاری نباشد، شخصی است.

در چه حالتی اعتبار مالیاتی ارزش افزوده پذیرفته می شود؟

همانطور که در متن قانون ابتدای مطلب نیز اشاره نمودیم اعتبار مالیاتی موضوع بند (ب) ماده (۵) قانون فوق‌الذکر صرفاً در صورتی به اشخاص حقوقی یا واحدهای صنفی تعلق می‌گیرد که مبلغ خرید به «حساب فروش» فروشنده واریز شده باشد. پیش تر در مطلب مالیات بر ارزش افزوده به بحث اعتبار مالیاتی پرداخته ایم. در صورت معامله با اشخاص مشمول مالیات بر ارزش افزوده وجه خرید را حتما به حساب تجاری آن شخص که به سازمان امور مالیاتی نیز معرفی گردیده و یا متصل به درگاه بانکی یا پوز است واریز نمایید تا بتوانید از اعتبار ارزش افزوده خرید خود استفاده نمایید.

آیا به حساب های بانکی تجاری و شخصی رسیدگی می شود؟

به حساب های بانکی تجاری که مربوط به پرونده مالیاتی مشخصی می باشند و در موعد مقرر اظهارنامه مالیات آن ها ارسال شده در همان موعد رسیدگی به اظهارنامه بررسی می شوند. سایر حسابهای بانکی که مشکوک تشخیص داده شوند نیز براساس رویه مشخص سازمان مالیاتی و بخشنامه مورخ 31 فروردین 1399 رسیدگی می شود.

در دو مطلب مفصل زیر درخصوص این موضوع صحبت کرده ایم:

رسیدگی به تراکنش های بانکی

بخشنامه جدید رسیدگی به حساب های بانکی مشکوک

دانستن قوانین مالیاتی امروز بیش از هر زمان دیگری می تواند از شما در برابر جرایم و مشکلات مالیاتی محافظت نماید. بحث حسابهای تجاری و شخصی نیز از جمله مباحث نسبتا جدید است که کلیه مودیان مالیاتی می بایست نسبت به این موضوع حساس و مراقب باشند. گردش بانکی اضافه و اشتباه در حسابهای تجاری می تواند دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد. در این مقاله از آرا محاسب سعی کردیم به طور کامل تمامی سوالات شما در زمینه حساب های تجاری و شخصی و تفاوت آنها را پاسخ دهیم. با این حال اگر همچنان سوالی دارید با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *